Een meerderheid van de top-/senior managers blijkt te worstelen met het dichten van het gat tussen strategieformulering (het maken van keuzes) en de implementatie ervan van dag tot dag, zo blijkt uit een onderzoek van de Economics Intelligence Unit (zie artikel). Ze erkennen echter dat dit essentieel of zeer belangrijk is voor het concurrentievermogen van hun organisaties. Lees hier hoe het top-/senior management in actie kan komen om de strategie te helpen verwezenlijken.
Stap 1: Strategieformulering
Een strategie gaat in essentie om de vraag hoe de organisatie extern waarde wil toevoegen in zijn omgeving en zich intern moet ontwikkelen om dat mogelijk te maken. Allereerst worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van hoe te concurreren (volgens de auteurs van het boek Crafting and Executing Strategy – The Quest for Competitive Advantage):
‘Het is een denkfout wanneer de leiding van een organisatie
strategieformulering als de moeilijke taak beschouwt’
Volgens professor Hrebiniak, geïnterviewd tijdens het onderzoek door de Economics Intelligence Unit, is het een denkfout wanneer de leiding van een organisatie strategieformulering als de moeilijke taak beschouwt, en de uitvoering als iets wat vanzelf volgt. ‘De grootste uitdaging ligt juist in het geïmplementeerd krijgen van de strategie door de hele organisatie.’
Stap 2: Ondersteuning bij strategieuitvoering
Naast het maken van weloverwogen keuzes is commitment van het top- en seniormanagement om de strategie succesvol uit te voeren essentieel. De rol van het management daarin is, volgens de uitkomsten van het onderzoek:
Bron: onderzoek EIU