Weten medewerkers wat hen te doen staat aan de hand van een visie die zegt ‘we stellen onze cliënten centraal’ of ‘we willen de beste zijn wereldwijd’? En zal het toekomstige medewerkers overtuigen om juist bij die organisatie te gaan werken? Kijkend naar de checklist voor een inspirerende visie (zie verderop in dit artikel) ontbreken een aantal belangrijke elementen. De visie is bijvoorbeeld niet vernieuwend en niet uniek. Hoe het anders kan? Neem een voorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Hun visie geeft duidelijk aan waar ze zich als organisatie voor in willen zetten. In 2016 kwamen ze, net als in 2015, naar voren als de meest inspirerende organisatie voor consumenten in een onderzoek door adviesbureau Synergie. Een duidelijke visie trekt de juiste mensen aan en brengt mensen in beweging.
Visie Tony’s Chocolonely
De visie van Tony’s Chocolonely, ofwel de langetermijnverandering die ze als gevolg van de inzet van hun organisatie willen bereiken, is:
100% slaafvrije chocolade.
Niet alleen onze chocolade, maar àlle chocolade wereldwijd.
De visie van Tony’s Chocolonely voldoet aan alle criteria voor een duidelijke en inspirerende visie:
Missie Tony’s Chocolonely
De missie van Tony’s Chocolonely, ofwel hun kernactiviteit of de reden waarom de organisatie bestaat, is:
Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.
Dit doen we door als chocoladebedrijf het goede voorbeeld te geven en door de industrie, de politiek en consumenten in beweging te brengen om te veranderen.
Ze volgen daarbij hun routekaart (met drie pijlers):
1. Tony’s Chocolonely maakt bewust.
2. Tony’s Chocolonely geeft ‘t voorbeeld.
3. Goed voorbeeld doet volgen.
Impact maken & meten
In 2016 won Tony’s Chocolonely de Transparantprijs van PwC die organisaties stimuleert transparant te zijn over hun impact, omdat ze er in zijn geslaagd goed zichtbaar te maken welke stappen ze maken in het realiseren van hun visie. Ze zetten in hun jaarverslag per pijler heel duidelijk uiteen welke doelen ze voor het betreffende jaar hadden en geven openheid over of ze deze al dan niet gehaald hebben. Zo staat er bijvoorbeeld:
Het doel was: ruim 1.100 ton bonen met Tony’s premie voor onze cacaomassa.
–> Dat is gelukt. En hoe. We hebben ’t afgelopen oogstjaar ruim 2.050 ton cacaobonen gekocht. Zoveel extra bonen!
Het doel was: bekendheid van slavernij in de cacaosector stijgt naar 50% onder onze chocofans.
–> We zien dat dat ’t in 1 jaar niet zo snel gaat als we zouden willen. 41% van de Tony’s kopers heeft vaak gehoord dat er slavernij voorkomt op de plantages (juni 2016). De 50% gaan we voor de december 2016-meting helaas niet halen.
In het jaarverslag staan per pijler de beoogde en behaalde resultaten (vanaf pagina 94).
Voor meer informatie en geraadpleegde bronnen:
Tony’s Chocolonely’s jaarverslag 2015/2016
Tony’s Chocolonely’s missie (met missie en visie)
Artikel marketingonline met uitleg onderzoek