Welke impact willen jullie met jullie bedrijf of organisatie hebben? Dat is de vraag die centraal staat bij het formuleren van een visie.
Welke nog niet vervulde klantbehoefte willen jullie gaan vervullen? In welk gat in de markt voorzien jullie? Wat willen jullie betekenen voor jullie markt?
Met het antwoord op deze vragen kunnen jullie medewerkers en klanten aan jullie bedrijf binden. De visie wordt gebruikt om richting te geven, te onderscheiden en te inspireren. Een visie is een statement van één zin die een heldere, langetermijnverandering beschrijft die jullie met de inzet van jullie organisatie of programma willen realiseren.
Een duidelijke en inspirerende VISIE
Een visie is effectief wanneer deze medewerkers inspireert tot het stellen van hoge doelen en het bereiken ervan, én wanneer de visie klanten aanspreekt. De criteria in bovenstaande checklist helpen hierbij. Een visie als ‘We willen de beste zijn wereldwijd’ geeft niet duidelijk aan waar een bedrijf zich voor in wil zetten.
‘We willen de beste zijn wereldwijd’ zet onvoldoende aan tot actie
Met een duidelijke visie maken jullie de kansen van jullie organisatie of onderneming voor de toekomst inzichtelijk. Jullie duiden welke ontwikkelingen gaande zijn, in welke behoefte nog niet wordt voorzien en welke onderscheidende rol jullie hier naar de toekomst toe in willen spelen. Van welke betekenis kunnen jullie zijn in de toekomst als jullie ambitieus zijn en alles uit de kast halen? Een visie is een kwestie van keuzes durven maken: welke kansen willen jullie gaan pakken. En dus ook: waar ligt de focus niet.
Waarom heeft een VISIE zin?
De toekomst van een organisatie ontstaat niet zomaar, die máák je. Als jullie ambitieus zijn en niet zo maar een toekomst willen maken, dan heb je een ambitieus, gedurfd en origineel beeld van de toekomst nodig. Met een duidelijke visie nemen jullie het initiatief en bepalen het spel. Jullie zijn niet reactief, maar werken proactief aan een eigen hoger doel en zijn bezig met het creëren van de wereld van morgen.
Met een visie bepaal je de toekomst
Uit vele onderzoeken blijkt dat organisaties die een heldere visie hebben die gedeeld wordt door medewerkers beter presteren dan organisaties waarbij dit niet of slechts in beperkte mate het geval is. Een heldere, gedeelde visie leidt tot betere financiële prestaties, een hogere medewerkerstevredenheid, hogere klanttevredenheid, hogere productiviteit en een lager personeelsverloop. Een visie inspireert tot het stellen van hoge doelen en het bereiken ervan.
Gerelateerde artikelen:
23 missies en visies uit de praktijk
visie Tony’s Chocolonely (praktijkvoorbeeld)